tisdag 8 mars 2011

Appråpå kvinnodagen

För ett tag sedan noterade en av mina facebookkontakter den könsdiskriminering som sker så öppet och tydligt vi vårt samhälle att vi knappt reagerar på det längre. Med detta lade han upp en bild på skylten som hänger på den McDonaldstoalett som erbjuder skötbord. Såklart är det en streckgumma med kjol som byter blöja på streckbebisen...

Det fick mig på morgonkvisten att sitta i tankarna över detta och noterade att mitt på bordet stod ännu ett exempel! Kellogs Special K. Så goda flingor, ifrågasätter nyttigheten men jämfört med alternativen på marknaden står de nog ganska högt upp på listan. På baksidan fanns en tävling där man kunde vinna sina favoritjeans. "Få den där smala midjan igen..." Stor bild på allt du behöver: Rosa laptop, rosa pumps, rouge, något till som var rosa och banne mig och det inte var en liten hund med på bilden. Okej, nu är det nog långt ifrån att detta klassificeras som könsdiskriminering, och det är inte heller en nyhet att Kellogs Special K riktar sig mer mot kvinnor i sin marknadsföring. Men det fick mig att tänka ett snäpp längre.

I de allra flesta reklamer som går på TV och som vi ser i tidningen så riktar det sig till kvinnor så fort det handlar om att gå ner i vikt. Är kvinnor så mycket mer hysteriska gällande detta? Killar kan väl också vilja ha en sund kost, och flingor är väl verkligen en produkt som är så könsneutral det bara går!?

Hur som haver, man går ändå inte ner i vikt eller får en smalare midja om man inte gör det gamla hederliga: Ät vettigt i vettiga mängder och träna. Och då kan du äta vilka flingor du vill! Den portion som Kellogs rekommenderar är ändå bara en tredjedel av det som vi normala människor blir mätt av! Själv avnjuter jag mina flingor till minimalmjölk = mellanmjölk till hälften utspädd med vatten, yummie!

1 kommentar:

sofie sa...

du är så smart min vän!