fredag 18 mars 2011

GP bevisar sin tes

Ingen media är objektiv. Inte ens de som ska framstå som objektiva. SvD fyller sina reportage och artiklar med värdeladdade ord för att vi ska veta att de redan har bestämt vår åsikt. SVT förolämpar Sverigedemokraterna (jag stöttar absolut inte SD, men vi har faktiskt demokrati i landet så vi kan inte neka dem att ha ett parti). Samtidigt ska vi vara medvetna om att nyhetskanalerna inte visar oss det viktiga utan det som säljer!

Igår bläddrade satt jag på lunchen och bläddrade i GP och uppmärksammade den dubbelmoral som jag sett så många gånger innan. På första uppslaget, ledarsidan, finns ett inlägg om hur Gadaffi kan gömma sig i skuggan av händelser i Japan. Att nu när allas blickar ligger på härdsmältan och strålningsriskerna, kan han slå till utan att det ska bli ett stort nyhetsblås med massa demonstrationer världen över.

"Bra påpekat" tänkte jag och fortsatte bläddra i tidningen... Nästa sida - uppslag om förödelsen i Japan. Gör som kungen och vänder blad - ett till uppslag och strålningsriskerna i Japan. Okej, tredje gången gillt - uppslag om svenskar som demonstrerar mot kärnkraft...

Det tar mig ett antal sidovändningar till innan jag får upp en sida, inte ett uppslag, med vad som pågår just nu i Libyen.

Så GP uppmärksammade det hela bra, men gjorde ingenting själv. Varför ska man vara först? Lite hypokritiskt tycker jag.

Samtidigt börjar jag undra. Det händer ju rätt mycket ute i världen just nu. Varför bara (självklart inte bara, men ni fattar) skriva om två händelser?

Vore intressant att se nyhetsmedian fördela sina reportage mer över olika länder och händelser. För om vi ska tro på allt vi läser, så kommer det finnas många katastrofer och mänskliga beteenden att läsa om på söndag morgon.
It's the SuperMoon! <=länk

Inga kommentarer: