söndag 20 mars 2011

If my dad could see me now...

Havregrynsgröt, knäckebröd, solrosbröd och kaffe i all ära. Men det är någonting speciellt med rostade mackor med marmelad.

Frukosten är dagens viktigaste måltid. Och kan på helger även bli den längsta. Detta är två saker jag lärt mig av min kära far. Helgfavoriter har varit O'boy, skorpor med ost och såklart - marmeladmackor. Pappa har alltid varit noggrann med marmelad. Inte för mycket socker och så mycket bär som möjligt. Kalle Anka-marmeladen fick vi äta som små, men så fort vi barn slutade läsa serietidningar, fick vi äta vuxenmarmelad som till exempel ÖNOS eller Den Gamle Fabrik. Och en frukost kunde bestå av många sådana mackor.
Orginalen

Men oooh, hemgjord marmelad. Det är svårt att klå.

I fredags åkte jag Mölndalsbon lite norr för att hälsa på Mölndalspäronen, som inte är Mölndalsbor... need a new nickname... I alla fall, i föräldrahemmets hade det tillagats marmelad och jag fick ett par burkar, lite som tack för de sillbrukar jag gett i julas. Mölndalsbon är lite konstig och så förtjust i marmelad så det blir verkligen mina burkar. En apelsin och en apelsin&grapefrukt.

Åh, de är så goda! Pappa hade blivit så avundsjuk på mig just nu!
Nami nami!

3 kommentarer:

frikadellen sa...

Marmelad med Philadephiaost, det är kombinationen som går varm här hemma...

Frikadellen sa...

Om det är fasanen du menar ligger den fortfarande i frysen. Att tillaga den får karln sköta, och det verkar dröja...

Frida. sa...

Helt missat dina kommentarer på bloggen o här trodde man att man inte var älskad! Visst var den snygg!! Hoppas bara den är det på, ses imon! <3