lördag 12 mars 2011

Melodikalaset

I år har jag faktiskt varit lite popkultur och sett en del på melodifestivalspektaklet. Nästan lika mycket i år som de senaste tre åren sammanlagt. Det vill säga, jag har sett en deltävling och så den här Andra Chansen-deltävlingen, det var ju trots allt i Sundsvall! Funderar till och med på att slå på TV:n ikväll och se vem som går vidare. Men att det är en "festival" anser jag är att överdriva, ett kalas låter bättre, eller en formell tillställning.... informell... Fast utifrån SVT:s mattekunskaper så stämmer nog barnkalas bäst.

De flesta av er som hänger med i svängarna vet om röstningsmisstaget som skedde vid Andra Chansen-tävlingen. För det första så måste jag bara tillägga att det känns löjligt onödigt med denna deltävling då det är bidrag som redan förlorat mot bidrag som gått vidare, som tävlar om att få utröstad igen mot de bidrag som svenska folket redan konstaterat är bättre. Å andra sidan, nu med den här utländska juryn så kan det ju ändras. Det mest ironiska med Andra Chansen är dock att folk inte ser igenom kulisserna och ser Bert Karlsson och Eva Hamilton sitta och girigt gnida sina händer och bläddra i bastukatalogerna.

Vart var jag? Jo, röstningsmisstaget. För er som inte hänger med i svängarna så går det till så att i Andra Chansen går artisterna upp två och två mot varandra. Istället för att rösta på alla samtidigt röstar man på en i taget. För att öka vinsten, jag menar såklart för att "hjälpa världen", kan man välja att ringa in på ett vanligt nummer, eller ett nummer där man samtidigt skänker pengar till Radiohjälpen. Nu var det bara så att det i rutan bara stod fel välgörenhetsnummer, så om du ringde in och ville rösta på artist 1 och samtidigt göra en god sak, blev du blåst! Du röstade på artist 2! Långnäsa! Detta har medfört att vi nu inför den internationella juryn kommer visa bland andra Janice Dickinsson och Lisa Ekdahls avkomma som sjunger om hustrumisshandel, Taylor Swifts mindre talangfulla morsa och Thomas DiLeva som nyligen rakat av sig håret

Men det absolut bästa med denna tabbe är ju hur SVT kom fram till att det inte påverkade resultatet. Detta dels för att de var rätt nummer fler sekunder än det var fel nummer, och det är ju direkt kopplat till hur många som ringer fel...? Dessutom så har SVT slagit på stort och gjort en felmarginalsberäkning och menar att de "har testat att ta bort alla radiohjälpssamtal och undersökt om någon duell hade fått ett annat resultat, och så var det inte"! ... Jag tänker inte ens gå in på detta... Har du inte gått klart mellanstadiet och undrar hur det är ett så pinsamt felaktig slutsats, hör av dig så kan jag förklara. Om ni andra inte fattar; skäms och öppna matteboken!

Nu kanske ni tycker jag är löjlig som blir upprörd över något jag inte ens her på TV:n för, men det är just det här med att så många bara slukar allt som media dukar upp, utan att reflektera åtminstone en gång själv. Okej om ni äter efter ni kollat innehållsförteckning och väljer att strunta i alla E-ämnen, men var åtminstone medvetna. Fool you once, shame on me.. Fool you twice, shame on you!

Nej, jag tror vi dissar det här ikväll. Blir lite käk, gym och sen en actionrulle istället tycker jag!

Inga kommentarer: