tisdag 15 mars 2011

Karin tipsar!

Vad är bättre än fynd? Jo, när fynd blir superfynd! Karin tipsar billigt och gott vin...

Det var i och för sig ett tag sedan jag upptcäkte dessa viner, men de finns fortfarande på Systembolaget och smakar så mums för både själv, hjärta och plånbok!

Vitt vin: Zumbali; Chenin Blanc
Detta vin upptäckte jag inför skidresan i februari. De flesta tog med ett flak öl, men jag ville vara fin i kanten och tog med vin! Bag in box... fortfarande mer classy än öl!
Men, plånboken var ju som den var i februari, så det var med ett snett leende jag gick in på bolaget. Men när jag sakta går mot hyllan och de vanliga sortimentet från Sydafrika, ser jag någonting belysas som från himmelen, en ljus gröngul box svävar ut från hyllan och fram till mina händer, och jag tror mig höra en änglakör. Jag kontrollerar landet. Sydafrika, mitt favoritland gällande vita viner. Jag kontrollerar druvan. Chenin Blanc, min favoritdruva gällande vita viner. Jag kontrollerar priset... Jag dubbelkollar land, druva, bäst före datum, storlek och priset igen. 129kronor!
Och så gott. Visst, det kan ha påverkats av att jag drack det  gott sällskap i bubbelbad efter en dag i skidbacken, men det var sååå gott!

Rött vin: Chatelle; Cotå dy Laöööhngdå!(Coteaux du Languedoc)
Detta vin var ren slump. Jag köper sällan rött, och har egentligen inga preferenser gällande detta. Så blev jag bjuden till kära Sofie på lite mozarella och lufttorkad skinka, och då måste man ju ha rött. Så jag stod velandes vid hyllan och såg detta vin... Fin etikett, men lite för billigt för att jag kände att jag skulle kunna tro att det var gott. Så kommer en person förbi och tar det... Hmm, medelålders kvinna, de brukar inte bara gå på priset... Frågar Sofie om hon känner till det och under tiden vi studerar kanterna på etiketten kommer en medelålders man och plockar åt sig ett par av flaskan. "Den tar vi!"
Och vilken hit. Lättdrucket utan att vara blaskigt. En frisk och syrlig smak. Lagom bitterhet. ser aptitligt ut. PÅ en skala ett till.... nej, usch - arbetsskada. Det var gott! Och 55 kronor för gott rött vin -. fy-ynd!

Nu undrar ni säkert hur jag kom på att blogga om detta en tisdagskväll en evighet efter jag både köpt och vinet tagit slut. Jag fick en mugg rött av Jennie...
Gratis är gott!

Inga kommentarer: