lördag 12 juni 2010

Blå blå är mössan på mitt huvud...

Sommartider nalkas, det blir nya tider och dina färger var blå. Fått tummen ur lite grann på mitt nya liv och börjat arbetet med att göra om bloggen. Vad tycker ni? Blått?


Some thoughts on blue:

Blå är den den färg som majoriteten av världen nämner som sin favoritfärg. Detta gör att det nästan alltid är ett säkert kort i färgval både vid marknadsföring, inredning och kläder.

Blått  står för bland annat tillit,  auktoritet, expertis och lugn. Detta ser vi i vardagen att många uniformer är blåa (de gröna uniformerna r praktiska, de blåa auktoritära). Tillika är det färgen för himmel och hav vilket ger associationer till renhet, djup och visdom. Många har därför vid avbildandet av jungfru Maria valt att göra hennes klädnad blå, så kallad jungfrublå. Det sägs även att färgen blå får kroppen att producera kemikalier som är lugnande, vilket gör den till en lämplig färg i sovrum och relaxrum. Det finns studier som visar att tyngdlyftare kan lyfta mer i ett blått gym än i ett gym med annan färg, och att nästan alla sporter kan effektiviseras i blå omgivning. Vi får se om detsamma gäller på bloggar.

Men tillika kan färgen, som är en kall färg, i fel användning upplevas som hård, kylig och isolerande. Babyblå kan många gånger antyda på svaghet. Det finns ju en anledning till varför man säger att man är blåögd eller "got the blues".
Lite fakta om blå är att det är en av de tre grundfärgerna och den färg som har den kortaste våglängden. Jag vet inte riktigt vad det innebär... Det kanske är den färg som lättast att se. Har för mig nånstans att färgblinda ändå ser blå.

Så. Då kan alla se min blogg. Den står för lugn och expertis. Det borde väl passa mig... Eller? Annars får vi göra den igen...
/K

1 kommentar:

frikadellen sa...

Karin raring! Jag äslkar din blogg, och jag känner faktiskt också ångest när ajg läser vad du skriver. Å så genomtänk, smart o finurligt, tänker jag, varför kan itne jag vara likadan? Och det blåa är underbart! Heja!