måndag 19 juli 2010

Good Västtrafik - Bad Västtrafik


Kanske är det ett marknadsföringsknep. Var hård och sträng mot kunderna så att de lär sig någon gång, men ta emot klagomål öppet så de känner att de kan få hjälp. Vad vet jag?

Förra veckan skulle jag göra det idiotiska att åka från en zon med slutdestination inom samma zon - men via en annan zon. Hänger ni med? Ni som inte är bekanta med det nya västtrafiksystemet, så kan man kortfattat säga att åka inom en zon kostar x, att åka från en zon till en annan kostar 2x, att åka inom en zon via en annan kostar fortfarande bara x, men man måste spela FÜR ELISE baklänges på kortautomaten först.

Så - på andra bussen försöker jag lugnt och sansat förklara för Busschauffören Glenn att jag först inte planerat göra denna extra tur, och därför bara tryckt som vanligt innan. Denna resa skulle nämligen räknas som byte, bara för att göra det hela lite extra intressant. Men Busschauffören Glenn hade inte tid att lyssna på mig utan hörde bara annan zon, ryckte till sig mitt kort, skrek högt för hela bussen "du tryckte fel, gör om gör rätt" och stämplade om mitt kort. Jag försökte förklara för honom att nu gick det ju åt extra kuponger för mig, men Busschauffören Glenn svarade bara att det inte fanns något som hette "kuponger" längre.

I sitt upprörda tillstånd lyckas Karin på sitt andra byte till spårvagn trycka "fel" igen, och fler kuponger dras. Ja, jag tänker fortsätta använda begreppet kuponger för kostnadsfunktionen över zoner är linjär, och därför är begreppet kuponger inte helt fel.

Hur som haver - Karin är sniken och tolererar inte att någon tar hennes pengar. Så ner till Tidpunkten (Västtrafiks information) tog jag apostlahästarna - inte spårvagnen här inte! Och där möts jag av den mest trevliga och förståeliga Västtrafikflickan. Jag började nästan undra om hon verkligen jobbade där, kanske var hon bara sommarvikarie. Hon förstår vad som har hänt, säger att hon inte ens behöver veta allt. Tar mitt kort, och fyller på de saknade slantarna. Så enkelt, så snällt, så vackert att jag nästan fällde en tår.

Så mycket kan man säga om Västtrafik, men jag lämnar det med dessa ord - They always screw up with a smile on their face!

Inga kommentarer: