måndag 19 juli 2010

Karin kokerskan!

Ibland överraskar jag mig själv. Jag har aldrig varit en mästerkock. Oftast klarar jag inte ens av att koka pasta utan  recept. Och det här med att krydda på måfå is not my cup of tea. Men ibland tar Jamie Oliver'n inom mig över, kniven går i 150 och saltet kastas över axeln. Cooking time!

Idag slog jag lite på stort. Efter att varit sugen på potatisgratäng ett tag, tog jag potatisen vi haft i kylen nästan för länge och lagade till en Karinstyle, dvs fettsnål! Något som sällan sker i detta hushåll... Till detta bestämde jag mig för att göra järpar. En av mina roomies fick vid den senaste storhandlingen för sig att packa in färsen vi köpte i 800g-förpackningar och fryste in. För när man lagar mat brukar man använda sig av 800g, det är normen... not! Jag har stört mig på detta, då jag inte kan tina upp och sen frysa in igen, och känt mig lite handlingsförlamad över de stora färspåsarna i frysen. Så nu tog jag tag i saken, och gjorde järpar för hela grannskapet! Sa jag att jag aldrig någonsin tillagat järpar?

Men efter lite googlande och nyförvärvad kunskap, tog jag även den lilla svampen som fanns kvar och stekte, svällde, knådade, rullade, stekta och ugnsstekte jag två formar. Lite lös i konsistensen enligt mig, men Jempa gav den klart godkänt. Jag tackar min kökshäxa ovanför matbordet för styrka, mod och att jag inte brände mig.


Så nu är vi mätta och belåtna. Men min husfruliga sida är inte över för dagen ännu. Ska dammsuga och diska lite också. Efter detta anser jag mig genomfört mina plikter som kvinna för åtminstone en månad framöver. Imorgon blir det sol/bad och slappa som gäller. Sen tvättid på kvällen, men tvätta har aldrig varit en plikt för mig - endast ett rent nöje!

1 kommentar:

frikadellen sa...

sv. Vännen! Jag trodde du skulle till malmö också! Jag satt mitt uppe i en jobbgrej på datorn och tänkte att jag kunda shit-chatta med dig i M-town. Då hade du till min stora besvikelse redan stigit av. Men. Jag kunde ha sagt hej innan. Visste bara itne att det var min enda chans. Vi bör träffas privat inom kort dock!