fredag 2 mars 2012

Skolboksexempel

Jag är lite nördigt intresserad när det kommer till statistik. Jag jobbar delvis med det, vilket är väl bra. Jag blir lite småfrustrerad när jag ser slutsatser tagna över tydligt otillräcklig information, och jag försöker ständigt förgäves läxa upp folk i ämnet. Men denna gång blev jag så glad.

I Metro någon nu i veckan, stod det en mindre artikeln med rubriken Varuhuset avslöjade tonårings graviditet. Nu tog den här artikeln upp någonting som var flera år gammalt men jag tyckte det var så bra! Varuhuset hade lyckats kartlägga sina kunders köpbeteende, så de kunde veta vilka kunder som var gravida! Så de kunde binda upp dem och locka dem att köpa saker de behövde när de väl fått barn, men lite innan de hade det behovet. Det är ju helt sinnessjukt bra användning av data!

Det är mycket diskussioner kring Googles stora datainsamlings-lansering just nu. Generellt har väl debatten ökat kring hur rädda folk är och om företag har rätt att spara vår information på det sättet. Utan att gå in allt för djupt på den diskussionen så ser jag ingen fara i spara information kring konsumtion.

Nu är jag inte gravid, men det hade varit helt underbart om Hemköp kunde veta när jag hade pms, och skicka hem lite individuella erbjudanden till mig, typ rabatt på lakrits och avocado (don't ask).

Inga kommentarer: