torsdag 8 mars 2012

Tankar om kvinnor

Att det är internationella kvinnodagen idag har väl ingen missat. Jag ser spänt fram emot vad dagen kan erbjuda mig som kvinna. Troligtvis ingenting. Tror knappast karlarna på kontoret kommer komma med fika, eller tycka att det är okej att jag går hem 15.51 idag. Helt okej egentligen, för tanken med jämställdhet är väl inte att jag som kvinna ska få positiv särbehandling, eller?

Hur som haver, pro-jämställdhet men inte emot kvinnodag. Samtidigt tycker jag att det borde finnas en invandrardag, funktionshindraddag, och en centerpartistdag. Dagar för att uppmärksamma de som står på ett eller annat sätt lite utsatta i dagens samhälle.


I tidningen idag var det fullt med småartiklar om "vilken kvinna vill du uppmärksamma idag?"-fråga på stan. Jag reagerade på att väldigt många ville hälsa till sin mamma. Två frågor som dök upp i mitt huvud var då:
  1. Undrar om de ens kommer ringa sin mamma eller göra något för henne mer än att vinka i tidningen, idag?
  2. Har inte mammor redan en dag de kan uppmärksammas på?
Sedan Var det många som tog den enkla vägen och villa hälsa/uppmärksamma/hylla alla kvinnor. skulle jag aldrig göra, finns många idiotinnor där ute.

Så jag har tänkt mycket på vad jag ska göra idag för att uppmärksamma denna dag. Och först blir det lite extra kärlek och riktade tankar:

Min kära vän Zofy. Hon hade en riktigt skitstart på året, men tappar inte hoppet för det. Också en riktigt fin vän som skiter i att jag är urdålig på ringa. Så därför ska jag ringa ikväll.

Positiva tankar till min gamla kompis Bettan. Trots sjukdomar och skit är hon alltid glad, kör sitt race och jag har inte hört talas om någon som ogillat henne. Ett sms ska hon få idag.

Hillary Clinton. Utan att ta politisk ställning ser jag henne lite som en kvinnlig symbol för självständighet (såklart finns det fler, men hon är väldigt synlig). Tror dock inte hon får något mer än detta blogginlägg.

Jag vill muntra upp en tjej som heter Emma. Hon tar ansvar för det hon gör och drar sig inte (utåt sett)för att fatta svåra beslut, utan gör det rätta. Tyvärr en rätt ovanlig egenskap. Hon är inte en nära vän, men stark tjej. Ett klassiskt logginlägg på fb kanske förgyller hennes dag lite.

Och ett hurra för HKH Victoria för att hon vågar gå emot normen, gifter sig med en "man av folket" och i allt hon kan beter sig som en vanlig människa, och inget rikemansbarn. Inte bara ska hon bli Sveriges första kvinnliga regent, och ser till att vi får två brudar i rak på tronen! Återigen, utan att ta ställning till rojalism, nu har vi monarki, och vi har en riktigt bra kronprinsessa. Det blir en slant till Kronprinsessan Victorias fond!

Sen ska jag försöka att tänka på mig själv idag. För jag behöver uppmuntran, bara positiva tankar idag och jag ska le. För ett leende gör att både jag mår bättre och att folk som ser mig kanske blir gladare (eller bara tror att jag är knäpp, men då kanske de får sig ett gott skratt).

And to all you fellas - give something back!

Inga kommentarer: