torsdag 29 september 2011

Just nu känner jag mig lite... uppjagad. Jo, jag tror det är ordet som jag söker. Jag känner mig så där frustrerat irriterad så jag bara skulle kunna sitta och prata om det hela snabbare och snabbare och glömma bort att andas.

Idag läste jag en artikel i GT som handlade om en facebooksida där göteborgare varnar varandra för vart biljettkontrollanterna är. Det första jag reagerade på var att GT uppmärksammat denna sida först nu, då den funnits i x antal år. Det andra jag störde mig på var deras ordval. Jag anser fortfarande i mitt utopiska lilla sinne att dagspress ska vara objektiv. Ja, jag vet GT är Expressen bla bla bla. De skriver i alla fall att det är ett sätt att "lura" kontrollanterna. Vem lurar vem? Västtrafik som tror att 70 % av deras åkare vill ha biljettkontroller eller personer som väljer att betala när de måste? 

De skriver att fuskåkningen kostar 40 miljoner om året. En siffra jag sett förr, men aldrig fått en definition på. Är det uppskattning på vad alla som inte betalar skulle betalat, eller löner till kontrollanter? Och om nu 70 % vill ha kontroller, så kan vi anta att de betalar för sig, vilket skulle innebära att Västtrafik ändå får in 93 miljoner, så vad klagar de på? 

Artikeln avslutas med att "om man visste att alla betalar så skulle man inte behöva kontroller". Om kollektivtrafiken var prisvärd skulle folk betala. Jag tror fortfarande på fri kollektivtrafik. 

Men lite roligt är det också att GT, medvetet eller omedvetet - vad vet jag, i och med artikeln tipsar folk om denna sida, samt två andra internetsidor med samma syfte.

Sen känner jag att jag måste tillägga att jag stödjer syftet med sidorna, det är bara enkel fri informationsspridning, men jag ställer mig inte bakom de som passar på att slänga glåpord efter kontrolloanterna. De är individer som sköter sitt arbete, och de personligen har jag inget generellt agg emot. 

Inga kommentarer: