tisdag 10 augusti 2010

Vad diskrimineras?

I morse när jag satt på vagnen och kikade ut genom fönstret uppmärksammade jag en reklamskylt lite extra. Jag har sett denna skylt förut och bara skakat på huvudet över hur det fortfarande är rosa fluff, skor och gulliga hundar som ska locka tjejer, men denna gång var det inte det som fångade min uppmärksamhet... eller ja, rosa fluff var ju med i bilden!


Hur kom handklovarna in i bilden?!?!

Efter att ha släppt tanken på hur reklammakarna suttit och klurat på vad som skulle vara med i kollaget, började jag tänka lite grann på huruvida detta är könsdiskriminerande reklam eller inte. Vad finns det i denna bild som faktiskt är kränkande eller befäster gamla könsroller? Att tjejer gillar rosa? Inte starkt nog tror jag. Klackskor? Jo, fast det har vi ju. Visst, skulle lika gärna kunna vara jympadojjor, men budskapet i reklamen är att SIBA har datorer för alla, så det är ju en livsstil de vill porträttera - inte bara en tjej, utan en tjejig tjej. En schtektjej som gillar rosé, har en chihuahua och dricker takeawaykaffe. Och använder handklovar...

För att jämföra lite kollade jag in kampanjen på SIBAs hemsida. Här är ett annat alternativ för det hela:
Om man nu antar att förra bilden ska spegla en tjej, skulle då denna bild spegla en kille. Det är hårt, det är eld, monster, nitar och... balsam? Ja just det ja! För att få till den där perfekta headbangningen måste en rocker först få till ett vackert hårsvall - inga konstigheter!

Jag tror faktiskt att SIBA klarar sig denna gång från att klassas som könsdiskriminerande. Det är lite på håret, då de förstärkt det hela lite med rosa och blåa sidor i kampanjbladet, men de kompletterar även med en helt neutral sida för en jetsetter. Skor, smycken och smink är det enda som tyder på att första bilden bara kan passa en tjej (jag dömer inte, bara utgår från standard (märk väl "standard", ej "normalt", jag håller mig politiskt korrekt)). De andra två är fri från könsroller, bilden ovan är för en rocker, inte nödvändigtvis en kille. Men som sagt, de nuddar lite på gränsen tycker jag... Nu återstår bara en fråga - vart får man tag i handklovar med rosa fluff???

Inga kommentarer: