tisdag 10 augusti 2010

Bland mölndalsbor och piller...

För cirka tre månader åkte jag på en fuling. Lite får jag skylla mig själv, jag har ju faktiskt blivit bättre uppfostrad än att ta emot okända piller från främmande män. Men denna gång var ju mannen inte lika främmande längre. 

Förra gången slutade det med en utslagen, groggy och inte alls mindre snuvig Karin i soffan.

Denna gång när jag fick piller i handen, så kallade "järntabletter", tog jag det säkra före det osäkra - och tur var väl det!


EVENTUELLA BIVERKNINGAR
Vanliga (förekommer hos fler än 1 person av 100): En del personer får en lösare eller trögare avföring än normalt av järnmedicin. Illamående och magsmärtor kan förekomma och beror på dosens storlek.
Sällsynta (färre än 1 person av 1000 drabbas): Järntabletter kan ge skador på matstrupen om de fastnar i halsen. Hudutslag.

Var särskilt försiktig med xxx...
...när du sväljer tabletten. Det är viktigt att du sväljer tabletten så snart du stoppat den i munnen, eftersom du annars kan få sår i munnen. Har du svårigheter att svälja bör du inte använda xxx .

Jag gillar min mun och hals utan sår, tack. Så tabletten slängdes in i munnen, prickade gommen, trillade ner i halsen och inom loppet av 4 hundradels sekunder åtföljdes av 4,5dl vatten. Men uuusch vad det klias! Hypokondrismärtor? Neeej...

Inga kommentarer: