tisdag 3 augusti 2010

Stockholm Pride


Tänk så mycket fördomar man har. Här har jag gått omkring och trott att homosexualitet innebär bara glitter och glamour och där det ibland förekommer lite läder. Men tji fick jag! Pridefestivalen var en helt vanlig festival - goa öltält, regn och massa lera!

Så har jag tagit två oskulder till: Deltagit i min första Gayfestival och gått i mitt första Pridetåg. 

För att göra det hela kortfattat. Syster yster, hennes partner, min systerdotter, mor samt brorsan Budda tog våra sittdynor till huvudstaden i torsdags. Där stod regent som spö i backen, men vi tog oss tappert till festivalområdet ändå. Schlagerkväll ju! Regn regn regn och lera på mina vita tygskor. Pga enorm trötthet och less på det blöta tog vi de yngsta i gänget och gick hem lite tidigare. Som straff missade jag Lena Meyer.


Fredag tog vi oss till andra sidan staden och hälsade på min kusin. Lite avundsjuk på hennes nya lya, men tröstar mig med att de har mycket arbete med den. En liten shoppingrunda hanns med, men inget införskaffades. På kvällen var det 90talstema. Min bror stod som ett dumt fån och kände inte igen något. Jag kände mig lite gammal med struntade i det och shakade loss till Dr Bombay, Emilia, Sash!, Rednex, Vengaboys med många flera.



Sen blev det lördag. Sista dagen. Vi började den i Gamla stan och herrarna Ben och Jerry, trevliga kisar de där. Sen tog halva sällskapet sig mot början av paraden och halva till mitten. Gud vilken känsla det var att gå i tåget. Kände mig nästan som en riktig kändis. Eller en "stolt syskon och vän".


Jag tror många inte förstår hur stort det är att visa sitt stöd. Jag hade inte förstått det riktigt. Folk stod och var tårögda över att folk vågade visa att de var stolta. Poliser, läkare, föräldrar, präster. 




Jag vill verkligen uppmana er som känner någon med "alternativ" livstil, att visa att det är okej. Man behöver inte gå i ett tåg för det. Bara visa att ni är stolta!






/K

Inga kommentarer: