tisdag 13 april 2010

Män och mänskligheten...

"Min Gud dras i smutsen av präster och biskopar"- Så hette debattinlägget av  Marcus Birro i lördags. I Aktuellt idag togs det upp att två nya åtal har väckts på katolska präster i Sverige angående sexuella övergrepp mot barn. Jennifers kommentar till detta - "präster, biskopar, lärare, läkare, advokater - de är alla män!"

Ja, att karlar är som karlar är, det är väl ingen nyhet. Inte för att det är något försvar eller ursäkt för något beteende, men så är det. Och vi får det bevisat för oss om och om igen. Jag får det bevisat för mig om och om igen. Angående de katolska prästerna så skedde tydligen detta på 70talet, men "barnen" har inte kommit ut med detta förrän nu. För jävligt. Men vad kan göras? Ska man skylla på den katolska kyrkan? Som sagt, de är inte den enda professionen som hycklat inom detta. Som sagt lärare, läkare - de har minst samma förpliktelser som präster. Det är varken sämre eller bättre. Och så sitter reportern där och frågar biskopen om man kan lita på katolska präster! - Vad vill han ha för svar? Nej, man kan inte lita på människor, för de är människor! En lärare till mig på högskolan sa en gång att "tro på alla, men lita inte på någon". Kan inte vara mer sant.

Nu vill jag dock förtydliga att mitt förakt inte endast gäller män, även om det är de som tar till de mest extrema handlingarna, men idioti, stupiditet och enfaldighet är könsneutralt. Jag skulle kunna skriva en bok om allt som frustrerar mig med mänskligheten, men så bitter ska vi inte vara idag.

Istället avslutar vi med fler... visa ord från Jennifer , och hänvisar till hennes samt Ellens blogg för lite bilder från helgens eskapader.

"Men Jennifer, de här är ju mögliga!"
"Men det där är ju bara lite päls, tänk på barnen i Afrika"
"Inte fan vill de har ruttna rädisor!"
/K

1 kommentar:

ellen sa...

Jag hoppar på dig any time babe!

Wow, jag är on fire med den här swenglishgrejen