fredag 23 april 2010

Asche zu Asche

Eyjafjallajökull [εi´jafjadlajœ:kydl]. "Eyjafjallajökull har haft flera stora utbrott, bl.a. 1612 och 1821–23. Den 20 mars och 15 april 2010 hade vulkanen åter utbrott. Under utbrottet 15 april kastades vulkanisk aska flera kilometer upp i atmosfären, vilket orsakade stora störningar på flygtrafiken i Nordeuropa." (NE)

Kom igen, är inte nyhetens behag över nu?

Flygplanstrafiken har börjat komma igång, folk kommer hem - ingen har dött! Varför är alla rädda för naturkatastrofer - de löser sig ju jämt. Och vi i Sverige ska skatta oss väldigt lyckliga som har det skyddsnätet vi har. För den vanliga medelsvensson är det pengarna tillbaka och en historia att klaga sig över varje jul i flera år framöver!

En supervulkan mäter 8 på VEI-skalan,  extremt förödande utbrott ger 5 eller 6. Tydligen mätte Eyjafjallajökull bara 2. Återigen . nått att oroa sig för? Njaeee. Visst askan har rakt mer kaos än andra utbrott, men utbrottet i sig är ju bara en liten fis.

Jennifer har fått noja på supervulkaner och är stensäker på att jorden kommer gå under på grund av en inom närmaste veckan så vi inte hinner åka till turken/Turken. När jag gör sökningar på supervulkaner hittar jag några artiklar, många bloggar, och en eller annan grundskoleuppsats på ämnet. Inte mycket forskning eller helt tillförlitliga källor. Lite intressant på det sättet att det borde ju vara väldigt aktuellt nu, men också intressant för att det kanske bara är BS. Det "tillförlitliga" jag hittar känns som lite som skrämselpropaganda. SVT har skrivit lite om de aktiva supervulkanerna som finns och menar att större utbrott är att vänta ca två gånger var 100 000e år. De som inte dör direkt av utbrottet blir hotade av klimatförändringarna. Två gånger var 100 000e år... Cancer, bilolycka, flygplanskrash, psykopatpojkvän, snubbla och slå huvudet i asfalten.... Naturkatastrofer bringar mig besvär men knappast något som hamnar högt på min oro-lista. Världen kommer inte gå under... It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong. Ge mig lite forskning så kan vi prata om saken.

Det jag vill säga till alla (red. läs Jennifer) är: Sluta oroa dig!

Inga kommentarer: