fredag 12 augusti 2011

Borta Bäst!

Hemma igen och fått en god natts sömn, men ingen frukost då typ allt är slut i kylskåpet. Ska knapra i mig en knäckemacka utan pålägg innan jag drar till affären. Hade lugnt kunnat stanna en vecka till i värmen och ätit chokladyoghurt till frukost...
Ganska okej daglig rutin. 
Vi har haft det gôtt i alla fall. Slappat en massa på stranden, badat en massa i vågorna. Druckit färskpressad juice varje morgon - oho, nästan bäst på hela resan. Mölndalsbon fick dyka lite medan jag stekte, vi har varit på vattenpalats där en av kanorna nästan fick mig att dö. 90o rätt ner utan att vara fastspänd!


Största utflykten blev till Samariaravinen. Började högt uppe på berget och gick 18km ner och mellan bergsklyftorna. Tänk er lilla jag på den vandringen! Har fortfarande träningsvärk i vaderna. Men vackert var det. Bergsvandring - oskuld - check! Lite småkul att ändå ha en geotekniker med sig också. Trots den goa vandringen går det inte att förneka att det var rätt gôtt att komma ner och få ta ett svalkande dopp i havet precis där bergskällorna mynnade ut.
Gör inte riktigt klyftan rättvisa


Efter sex timmars vandring...
Det har varit en grym vecka och vädret kan man inte klaga på. Om än fanns det två saker som jag blev besviken på och tyckte va synd. Det första var att i Hersonissos, där vi var, fanns det bara turistrestauranger. Jag älskar verkligen det grekiska köket med vitlök, fräsha sallade, kolgrillat kött med timjan och citron. Men har var det okryddat och pommes som gällde. Men vill man få något gjort får man göra det själv, så det ska inhandlas lite smått och gott i matbutiken idag så man kan få till en riktig svensk version av grekisk föda i hushållet ikväll. Det andra jobbiga å ön var myggen. På kvällen, när man skulle sova, inade de förbi öronen och på morgonen vaknade jag alldeles rödprickig och frenetiskt kliande, medan Mölndalsbon klarat sig fint. De sista nätterna fick han rätt många bett också, men det var väl för att de inte hittade fler ställen på mig att käka. Och inte nog med att jag i slutet av veckan var uppe i nästan 80 bett, så är jag ju halvallergisk mot insekterna också. Tre bett svullnade upp till femkronor, på ena underaarmen har jag ett stort eksemliknande utslag, och de 75 andra betten var 50öringar. Nu, sådär 5 dagar efter jag fått dem, ser de ut som bett normala människor får. Hade förövrigt ett under foten, ajjemän, och bara för att göra det lite värre, ett i handflatan. Mördarmygg!


Men nu är vi som sagt hemma igen, tillbaka i vardagen. Gôtt att det är helg snart!

Inga kommentarer: