onsdag 3 augusti 2011

Vissa människor...

Det finns några saker jag funderar över. Just nu är det två specifika saker som tagit upp mina tankar.

Det första är dessa människor som alltid måste trycka ner andra. Jag gick in på min syster fotobok på nätet, där hon bland annat lagt ut ett par bilder på några glada dragqueens. Färgglada bilder i fint ljus. Och så har en person kommenterat "usch och fy". Nu vet jag inte om det var något internskämt eller på riktigt, men det är ju bara ett exempel av många. Men jag undrar - Varför? Varför är det så viktigt att man måste kommentera det och på så sätt försöka förolämpa personen. Vad vill man åstadkomma? Tror man att personen kommer skämmas så mycket att de slutar vara de dem är. Eller att de får en aha-upplevelse och säger "Ja, men oj! Det hade jag ju inte tänkt på!" Personer får ha olika åsikter, så klart. Alla åsikter håller jag inte med om, en del kan jag till och med tycka är idiotiska, men en del kan ha bra argument. Men att känna sig så tvingad till att alltid uttrycka dem? Tillika såg jag häromdagen en kille som kommenterat i ett forum på facebook. Forumet är till för personer som har en åsikt. Det är inte ens ett diskussionsforum utan mer en grupp. Han började sitt inlägg med "Gick med här för att säga hur löjligt detta är". Utan argument, bara genom att förolämpning tror han att han ska få nästan 10 000 att ändra åsikt och beteende. Eller? 
Jag förstår verkligen inte detta beteende. Okej om det hela var en diskussion, men bara göra tillägg?

Det andra som jag har svårt att få förstå är hur den personen som gjorde förpackningen för skinkpålägg tänkte? "Vi lägger skivorna konstigt omlott på varandra, som i en fläta fast ändå inte. Sen rullar vi ihop dem i sicksack efteråt och lägger dem i en lite för stor förpackning så att de hamnar ännu mer i oordning under frakten!" Eller?

Inga kommentarer: