lördag 23 juli 2011

En tanke for vår neste.

Jag mår lite dåligt idag. Känner mig bestört och lite skakis. När Columbinemassakern var, tyckte jag det var läskigt att en kille kunde göra så mot sina skolkamrater, när flygplanen flög in i WTC tyckte jag synd om alla som förlorat sina familjer. När "terrorbomberna" var i Stockholm kan jag faktiskt medge att jag inte gjorde så mycket mer än ryckte på axlarna. Alla naturkatastrofer och alla stora illdåd som man läser i tidningarna om och ser på TV stör mig aldrig mycket. Jag tycker det är hemskt men blir personligen inte berörd på det sättet.

Men Oslo? Jag har varit där, jag har träffat folket. Jag har kollegor där. Jag har gått förbi Stortinget och varit på kontoret på Karl Johans Gate. Jag har hållit hårt i handväskan på tunnelbanan, men aldrig tänkt att det kan vara farligt där, på något sätt. Och alla ungdomarna? Det ska ju vara uppmuntrande för ungdomar att engagera sig i politik, inte en risk!

På facebook finns redan över 150 st hata-grupper för den misstänkte norrmannen skapats. När jag snabbt bläddrade igenom tyckte jag mig se endast två som inte var till för att hata honom, men de var inte heller fan-sidor, utan mer "fakta". Tänk dig att vara så hatad. Om vi nu antar att det är han som står bakom allt (allting pekar dit men inget är fastställt ännu) så gjorde han det utav nationalistiska och rasistiska skäl. Han älskar sitt land och vill bevara det åt norrmännen. Och nu hatar alla norrmän honom. Smart plan? Njaee... 

På ett sätt blev jag emellertid lite lättad över att det var en norrman som misstänks, och inte det som folk först spekulerade kring, en invandrare. Skulle en invandrare gjort detta skulle alla främlingsfientliga få vatten på kvarnen. Å andra sidan framgår det att  den ariska norrmannen är frimurare, så nu lär väl alla ateister börja gnälla om religionens dåliga påverkan. Eller så kan man bara säga som min gode vän Emme: "Det bara visar på att alla jävla människor och kulturer är efterblivna!"

Tyvärr tror jag på det sistnämnda. Vem som helst kan bli så inskränkt att det kan klassas som idioter. För vissa visas detta bara genom att de inte kan hålla ett kritiskt öga eller ha en allmän diskussion om sin hjärtefråga, och visa blir så entusiastiska och frustrerade att de går och skjuter ner folk som inte håller med.

Det är fy och tvi och inga ord för det som hänt. Jag säger inte att det är värre än andra hemskheter, men fy och tvi!

Inga kommentarer: