fredag 27 januari 2012

Jag älskar det du hatar...

Läste idag en krönika om siba's TV-kampanj med Fabian Bengtson i huvudrollen. Budskapet är väl att hög reklam-erinran inte alltid innebär att reklamen är en succé. Det kan jag helt hålla med om. All publictet är inte bra, så att säga.

Men jag förstår inte varför alla är så emot denna reklamserie - den är ju asrolig! Vi har en VD som vågar bjuda på sig själv och vara löjlig i TV, de driver med massa effekter och amerikanska bilförsäljare. Den har en stor glimt i ögat!

Men krönikören är långt ifrån den första jag hör som ogillar denna. Mölndalnsbon suckar tungt varje gång den kommer på TV, några kamrater gnäller vitt och brett om honom, till och med hört folk på stan som klagat över hur irriterande den är.

Tillika kan jag inte förstå att OLW's reklam är omtyckt (enligt krönikan). "Men, när ”Fredagsmys” tonar fram, gnolar vi med och många kan hela texten". Ja, jag kan texten till Sean Banans rumpa och Veronica Gnällio Satan i Gatan, men inte fasiken tycker jag att de är så trevliga och jag vill lägga rakblad i öronen när den tonårsbruden utan ansiktsuttryck kommer på TV. Och där gör du ju faktiskt inte en poäng heller. Att man kommer ihåg siba's reklam = inte nödvändigtvis bra. Att man kommer ihåg OLW's sång = inte heller nödvändigtvis bra! (Fast den slutsatsen gör bara jag, jag kanske är konstig).

Mer om krönikan så tycker jag att det är så där. Halvsant men ändå inte. All marknadsföring ett företag gör handlar i slutändan om att få folk att gå till dem, ja. MEN! Ibland har reklamen bara som syfte att få folk att komma ihåg dem, så när de tänker på vilka valmöjligheter de har, finns företaget med på listan. Så helt så enkelt är det inte. Och som en som kommenterat krönikan skriver: "Jag kan inte minnas en enda av deras filmer - bara en massa olika chipsreklamer som lika gärna kan till höra konkurrenten. SIBA? Absolut! De finns plötsligt på näthinnan när jag nu ska ut på nätet och jämför priser på en ny hembioanläggning." Kanske inte handlar där i slutändan, men besökt hemsidan i alla fall. Och hur många av er som köper en chipspåse på Stigbutiken ikväll kommer att stå och tänka - "vilken av dem var det som hade sån katchig fredagssång nu då?"???

Men det absolut mest intressanta med denna krönika, är hur många människor som jag det finns, som brinner för att älska/hata TV-reklam!
Go Fabbe for thinking outside the box (ol' joke...)!

Inga kommentarer: