onsdag 4 maj 2011

Sorry Frank, men jag litar inte på dig...

Telepriskollen är alltså en "oberoende prisjämförelse"-tjänst som tillhandahålls av myndigheten PTS. Okej, myndigheter - de ska ju, och klarar väl relativt ofta av det - i alla fall när det gäller näringslivet, vara objektiva. Men det är ju långtifrån samma sak som att ha koll!

Jag hade lite (ej en objektiv tidsvärdering) tid över och blev inspirerad av fåret på TV'n som sa att jag skulle gå in på telepuksmoliapicassi. Så jag gjorde det - för jag är lättpåverkad av reklam (har för övrigt gått omkring och nynnat om kompispris senaste dagarna, men det är en annan historia).

Som vanligt på dessa prisjämförelsesajter så kan man välja en ringprofil - lite, mellan eller mycket. Men jag tycker de blir så missvisande. Jag ringer inte många samtal, men när jag väl ringer är det inte ovanligt att samtalen blir en närmare timme långa. Jag blev då väldigt glad när det fanns en "avancerad söknings"-knapp!

Nu tamejtusan var jag på G! Här skulle vi kolla upp på riktigt. Så gick in på min nuvarande operatörs hemsida för att kolla mina samtalsspecifikationer. Valde ut två månader som jag uppskattat som vanliga, inget OSU inte, men jag tror jag skulle kunnat välja det och fått samma slutsats. Inga utlandssemestrar eller annat avvikande beteenden. Och så fram med Excel... Oooh excel, jag ryser...

Så nu har jag räknat ut hur många samtal jag i snitt gör på en månad. Hur många minuter jag pratar i telefon. Andelen av mina samtal som går till Tele2, Telenor, Telia, 3 och övriga, hur mycket jag ringer till fasta nätet och till röstbrevlåda - och hur mycket av detta som sker på dagtid. Hur många sms och mms jag skickar och slutligen hur stor datatrafik jag har (denna var ytterst rolig och terapeutisk att räkna fram, göra om alla 2kb till 0,00195Mb). Och sök!

Till mina glada förvåning så finns det lite mindre operatörer med på listan. Bixia, Universal och så mitt kära Glocalnet. Det brukar vara ovanligt att dessa får vara med på listor. Ta till exempel PhoneHouse, som jag i allt annat gillar, men som påstår att de erbjuder bästa abonnemang eftersom de priskolla ALLA på marknaden, men har bara de fem största... Hursomhaver, åter till telepriskollen. Många fanns med på listan, men det kändes inte som att det riktigt riktigt stämde. Och denna slutsats gör jag med grund i att de redovisade att månadskostnaden med min nuvarande abonnemangsform skulle vara 10 869 kr. Den verkliga kostnaden för de månaderna jag räknade på var 263 kr/månad.

I'm just saying...

Inga kommentarer: