lördag 14 maj 2011

Lördagen den 14e

I morse gled samtalsämnet in på kommande vecka. Efter en snabb presentation från båda parter kunde Mölndalsbon och jag snabbt konstatera att vi inte skulle se varandra på en vecka från och med att vi går och lägger oss ikväll (han ska upp så jäkla tidigt imorgon att han kan ju bara drömma om att jag frivilligt kliver upp då på en söndag). Solen sken så vi bestämde att någonting måste vi ju hitta på.

Det blev till slut en dag på Liseberg.

Så då var året premiär genomförd. Vi tog cyklarna bort i förmiddags och årskort införskaffades. Ganska snabbt insåg jag att jag tagit mig vatten över huvudet. Jag åker berg- och dalbanor. Det är det jag åker. Är det en varm dag kan det bli någon av vattenattraktionerna, men annars är det berg- och dalbanor. De är över snabbt och man blir inte yr. Sist jag åkte något annat var på Noliamässan i Sundsvall någonstans kring millenniumskiftet. Då åkte jag kaffekopparna, och det slutade inte så bra. Men här går jag ändå med en person som vill åka allt - men av någon anledningen aldrig åkt varken Balder eller Kanonen - och som till råga på allt menar att hans favorit är Slänggungan!

Men men, jag har ju gett mig själv ett löfte om att säga ja till mer, och stunder som dessa får jag ångra mig grovt. Sagt och gjort, vi ställer oss i kön till första åkattraktionen vi stöter på (okej, inte riktigt den första, men vi kände att Flygande Elefanter inte riktigt var vår grej). Så det blev HangHai. Man är placerad på "en roterande platta", med fötterna utåt, och åker fram och tillbaka på en 15 meter-nånting hög ramp. FY FAN VA KUL!!! Var tvungen att stretcha kinderna efteråt för jag skrattade så mycket!

Så hela dagen gick åt, trots att det började regna. Vi åkte både det ena och det andra och Mölndalsbon fick till och med upp mig i gungorna två gånger, och jag han i Balder samma antal. Kan inte påstå att gungorna var en favorit, men de var inte så farliga som jag trott. Tillika var inte AtmosFear lika illa som jag trodde, men jag trodde det in i det sista.
På vägen upp såg alla vettskrämda ut...
På en gång när vi ställde oss i kön var jag nervös, jag har aldrig ens åkt fritt fall för barn, ska jag åka denna som de påstår är Europas största? - Gulp! Men i kön minskade nervositeten lite, då man såg att alla som åkt upp med stenansikten kom ner gapskrattande och spralliga. Men när jag satt där i stolen passade jag på att förkunna mitt testamente och förklara min kärlek för mina vänner, även de som inte var där. (Psst, Erik, om du läser detta - Micke säger att du kommer få ärva hans akustiska, jag lovar att vittna om det blir någon tvist när han dör). På vägen upp, då jag borde njutit över den unika utsikten över Göteborgs stad, grämde jag mig i mitt beslut och nonupelkollade spännbanden och hade ungefär samma klump i magen som jag får när jag ser på skräckfilm. Och när spärren släppte och vi började falla, kan jag erkänna att jag skrek som en tjej. I alla fall i några sekunder. Precis som alla andra attraktioner är de över innan de ens har börjat, och det var inte en bråkdel att falla ner som det var att åka upp. Men jag gjorde det - jag åkte Atmosfear!

Men i kategorin roligaste attraktionen över dagen måste jag dock medge att nominerade Spegelhuset har en god chans.
Brainiacs!
Fun for everybody!
Till slut hade det regnat så mycket att vi tänkte att vi lika gärna kunde åka en vattenattraktion. Det var ändå bara 10 minuterskö på den. Sen åker vi hem. Men... då kom jag på att jag inte spelat på ett enda hjul. Attraktioner i all ära, men man kan inte gå på Liseberg en hel dag och inte låtit speldjävulen tagit över en enda gång. Jag gjorde en snabbspaning runtom mig och konstaterade Toblerone lät godast. En peng lades fram och 15 sekunder senare var vi 2kg choklad rikare!

Så en riktigt lyckad dag blev det, och ännu inte slut. Fortfarande lite frusna efter regnet och att cyklat hem, ska vi efter en vaaarm dusch mysa ner oss i soffan med god film. Jag klagar inte på mitt liv idag.

Inga kommentarer: