måndag 14 februari 2011

Vändag

Ursprunget till titeln är att denna dag i Finland (vad jag har hört) kallas för vändag, och jag tycker det är så mycket vackrare.

Jag har aldrig varit någon "alla hjärtans dagare". Det är väl många som kan joina mig i den gruppen, men jag har faktiskt aldrig gillat den. Självklart gav jag mama och papa kort och frukost på sängen, men kortet var mest för att vi hade timmar ägnade åt detta i skolan, och frukost för att jag för en gång skulle klev upp före dem. I år tog det mig faktiskt ett tag innan jag fattade att det var idag. Som tur är var Mölndalsbon lika haj på datumen... 

Det som jag tycker är mest fel med denna dag är att den har blivit så fokuserad på ens eventuella partner. Det ska vara bio, middag, romantisk film och nallebjörnar. Med ens partner har man ju redan en dag. Årsdagen! Vissa har till och med det datum man träffades, blev ihop, flyttade ihop, förlovade sig OCH gifte sig. Inte tusan behöver dessa en till dag - de kommer ju att bli ruinerade!

Jag kommer ihåg en alla hjärtans dag som jag nog måste klassa som min favorit (att jag inte kommer ihåg så många fler behöver vi inte nämna). Det var i gymnasiet någon gång. Det var så mycket då, alla skulle ha pojk- och flickvän. Hade man ingen, var man ingen. Och gå på stan och ficka första veckorna i februari var ju en pärs! Hjärtan och parerbjudanden överallt. Så jag och några nära och kära tog tag i saken och hade en traditionell tjejkväll. Middag för tio istället för två. Tror till och med vi slog på stort och hyrde någon action mitt i alla komedierna och skräckisarna. Singelkväll var ursprunget, men vänskapskväll blev temat. Dock höll jag på att bli ursparkad när jag och Linn... eller så kan det varit Anna... vi bestämde oss i alla fall att vi var trötta på singellivet och blev ihop. Men när de andra menade att om efterätten bara var för singlar, gjorde vi slut.

Ikväll blir i alla fall bra. Efter ett kort samtal med Mölndalsbon så fick jag veta att hans repning var inställd ikväll och det innebär att jag kommer få tillbringa kvällen med mina två livs kärlekar. Michael och Frida!
Och jag har sådan tur att förutom att jag älskar dem, så gillar de varandra också!
Det enda som saknas nu är ett tjejsnack/glas vin med Sonja så hade dagen varit perfekt. Tyvärr tror jag inte det hinns med då jag varit lite laidback idag (men hey! jag har sovit en hel natt och ätit frukost i god ro första gången på fem dagar!). Och förresten, jag överlevde helgen! Woho! En oskuld till tagen!

1 kommentar:

Frida. sa...

JAG ÄLSKAR DEJ!!!