måndag 7 februari 2011

Epifani!

Ibland är det riktigt praktiskt att jag är så smart, mångsidig och tar in andras (läs egna) problem. Denna morgon, när jag fortfarande låg kvar i drömstadiet och fick revbensmassage av katten, kom det till mig. Min ångest för skidresan är ju ett skolexempel på trygghetszonen!

Att jag inte kom på detta tidigare, jag har ju till och med hållit i utbildningar om det! Trygghetszonen är ingen komplicerad teori. Så dags för en kognitiv intervention.

I min trygghetszon trivs jag. Det är inget konstigt med det, det är ju det som är hela grejen. Jag brukar utsätta mig själv för prövningar för att vidga min zon, och enligt mig själv brukar jag klara av det. Det största som jag har hittat är att det är så mycket lättare att vidga min zon när jag själv väljer att kliva utanför den än när jag blir utknuffad. Frågan är väl kanske då huruvida jag verkligen har klivit utanför min trygghetszon när jag gör det med så stor kontroll? Men, men, det är en annan diskussion som jag förnekar.

För er som aldrig har hört talas om begreppet tar vi en safety zone 1.01. Se din omgivning och din självkänsla som en cirkel. Det som faller inom cirkeln är allt som du känner dig tillfreds och/eller okej med att göra. Allt du känner oro för faller utanför. Många lär-dig-växa-gurus menar på att enda sättet att växa som människa är att vidga sin cirkel (hö hö). Det kan vara allt från att gå på stan osminkad, lära sig tala inför grupper till att hoppa fallskärm. Whatever...

Så, skidresa och min personliga trygghetszon. Ramla i liften, fylla jackan med snö och slå mitt personliga rekord i blåmärken. Detta räknar jag med. Det är inom min zon. Att göra bort mig offentlig lärde jag mig för länge sedan var ett måste i min zon om jag skulle kunna må pyskiskt bra - det händer rätt ofta så att säga. Jag ser det inte som att skämma ut mig, utan som att bjuda på mig själv! Svår gränsa att tänja, men jag gjorde det. Däremot resten med denna skidresa... Idag kom jag på att jag faktiskt inte ens vet hur man spänner på ett par pjäxor! Det är helt utom min kontroll - därmed utanför min zon.

Så... För att få detta att att falla innanför min zon alternativ att göra det till ett medvetet kliv utanför, så tänker jag införa all kontroll jag kan i detta. Jag tänker pressa Mölndalsbon på information om tider, dagschema, kartor över backarna etc. Jag är redan inne på min tredje lista inför resan. Planering, förberedelser, snygga kläder och Excel är A och O för detta. Nu tamejfan ska det bli bra!

1 kommentar:

Anonym sa...

Andas! Det kommer gå bra, du har väl gjort värre saker än att ramla i en skidbacke.
Ett tips! Passa dig för backar som är markerade i svart på skidkartan, där vill du verkligen inte hamna.