tisdag 11 januari 2011

Vi hade i alla fall tur med rummet...

Som jag skrev i förra inlägget har jag inte mycket gott att säga om Detur som vi åkte till Egypten med, men vi hade i alla fall ett helt och rent rum och ett hotell som, även om kanske inte mycket mer, höll standard.

GP hade idag ett mindre reportage om några svenskar som reste till Hurghada, Egypten på en restresa med Detur i november. Och de fick verkligen mardrömshotellet. Jag kan inte ens förstå att ens sådant hotell existerar på en semesterort, än mindre att ett svensk bolag har mage att skicka dit sina resenärer. Hotellet är skitigt, både i rum och gemensamma utrymmen och kablar ligger lösa, gastuber mitt i vägen. Allt är bara sinnesjukt. 

Men det roligaste är ju faktiskt Deturs svar. Alltid lika roligt när folk som så uppenbart gjort fel ska försöka stå på sig. Vi åkte också på en restresa, och de har faktiskt förbehållit sig rätten att när man åker så kan man få ett boende som inte ingår i bolagets ordinarie hotellutbud. Men de ska ju ändå hålla deras standard. 

"Många av bilderna som gästerna har bifogat är INTE från de hotellrum som har använts till några gäster, bilderna är tagna på rum som är under renovering samt i utrymmen som inte är avsedda för gäster". Om vi nu bortser från att de till och med säger "många av bilderna" så spelar väl detta ändå ingen roll. Man rör sig i korridorer och utrymmen där personal som förbereder mat och liknande, vistas ska väl också vara fräscht och säkert. Ja, ja. Läs artikeln själva (länken ovan) och välj mellan att skratta eller gråta. Men det som jag framförallt ifrågasätter är det första de säger angående vad man kan vänta sig att få när man åker ospecificerat med dem. "Det är inte en rabatterad ordinarie resa." Men då undrar jag vad det är när det på ens kvitto står först ett ordinarie pris och sedan är pengar avdraget från detta...
Inte en rabbatt?

Som sagt, det är roande när folk som klantat till sig försöker försvara sig...

4 kommentarer:

elham sa...

Här har du "bilderna" som du ifrågasatte http://www.gp.se/nyheter/bilder/1.526494-hotell-eiffel-i-hurghada

Sen kan jag säga dig, som känner guider där nere att dessa bilder är tagna i rum som inte är avsedda för gästerna. Gästerna har med andra ord så fint gått in och fotat på ställen där de inte ska vara istället för att njuta av sin semester. Jag har även sett de bilder som min egna vän tagit på det rum de hade och de höll all standard, men var lite smutsigt. Detta kan man inte skylla på detur, då de inte äger hotellen och omöjligt kan kolla igenom alla rum som gästerna ska vara på innan ankomst. Tycker folk ska klaga lite mindre och njuta mer. Livet blir mycket bättre då.

Karin sa...

Jag klagar i alla fall inte, snarare tvärtom så blev jag bara mer positiv till stället vi fick bo på.
Förstår absolut att Detur inte kan kolla alla ställen, men när de får in klagomål borde de kunna göra något mer åt det hela. Sen är det allmänt skamligt, oavsett bolag, att det överhuvudtaget finns hotell som ser ut på detta sätt. Och man ska inte ens behöva stå ut med ett smutsigt rum. Och lösa sladdar i allmänna utrymmen är farligt. Sen kan jag hålla med om att avlastningsrum ska man väl bara ignorera och gå förbi. Gillar inte heller när folk klagar, men värre är när folk är tysta och står ut med skit.
Men jag är fortfarande förbryllad över huruvida det är en rabatterad resa eller inte...

Karin sa...

Har bilderna på länk i inlägget också, men tack ändå! Och tack för din åsikt!

Anonym sa...

Elham; du menar alltså att man bara ska vända på huvudet och se åt ett annat håll när hotellets standard är under all kritik när det gäller service och renhållning? Just sådana incidenter som äckliga, nedgångna hotellrum och allmänt dålig service verkar vara ett av deturs största trademarks. Har själv varit i Hurghada och råkat ut för hotellrum med trasiga stolar och svartmögel i och utanför duschen. Varför känns det som att allt som har med detur att göra inbegriper en så löjligt låg standard? Välkomstbroschyren man fick på flygplanet var två skevt kopierade A4-ark som man inte ens häftat samman(!) Den svenska reseledaren på bussen talade till resenärerna i en mic som inte hördes etc. etc. Listan kan göras lång. Ja Karin, det är verkligen svårt att veta om man ska skratta eller gråta. Det är bara trist att resenärer ska behöva känna sig lurade, och att sedan resebolaget skyller ifrån sig på värsta sätt!
Hade/Mats