tisdag 18 januari 2011

Karins ordlista


Dialekter och påhittade ord är alltid lika roligt och intressant. När folk får veta att jag är från Norrland, brukar diskussionen alltid komma in på ord. Oavsett om det är en dalmas, göteborgare eller skånepåg jag pratar med. Nu har jag inte en sådan bred dialekt, men "knepiga" ord har jag för mig.

Jag själv tycker såklart inte de är knepiga, men jag får väl anpassa mig efter vad massan omkring mig tycker. Därför tänkte jag nu sammanfatta lite ord, så ni vet vad jag pratar om. Alla ord kanske ni inte tycker är så konstiga, men det är ord som en eller flera någon gång reagerat på.

Nedan listar jag endast ett utdrag av dessa ord. Resterande ord hittar ni i sidlistan till vänster (ovanför mitt foto) under ’Ordlista

Bro - subst. ~n ~na 1.vanliga broar som går över vatten och vägar 2.den trapp eller trappsteg som är utanför ytterdörren. jmfr farstubro

Bakanför - prep. På bortre sidan av. se även 'bakom'

Dagvild - adj. ORDLEDdag-vild Tillstånd där en person pga förvirring, stress eller ledighet inte håller ordning på vilken dag och/eller datum det är

Dosa - subst. ~n dosor Övervakning och dirigering av apparatfrån annan plats. se även 'fjärrkontroll'

Fara - verb. for farit faren farna, pres. far Färdas med färdmedel oavsett sträcka

He - verb ~dde ~tt ORDLEDhe-r  Att ställa/sätta/lägga ngt. ex 'Kan du ~ på TVn?', 'Jag ~dde boken på bordet'

Hitanför – prep. Åt detta håll. se även 'hitåt'

Jox – subst. ~et Röra av småskräp eller småsaker

Kuse – subst. ~n kusar Mindre kryp och insekter

Mök – subst. ~en ~ar En fis med illaluktande karaktär

'Na – pron. obj. Förkortning av ’henne’. ex ’Jag gillar’na’, ’Gav du den till’na?’

Nuffra – subst. ~n nuffror ORDLEDnuffr-an Siffra

Ostkrok – subst. ~en ~ar Korrekta svenska översättning av produkten Cheese Doodles

Pula – verb. ~de ~t ORDLEDpul-ar 1.Syssla med ngt smått men ofta invecklat 2.Stuva in ngt i ett trångt utrymme

Pära – subst. ~n pärorna Potatis

Trälig – adj. ~t Beskrivnade ord för slö person som är ovillig att delta o roliga aktiviteter eller sociala sammanhang

Äggart [~art´] – subst. ~en ~s Fis eller mök med en distinkt doft av ruttet ägg

2 kommentarer:

Jenny sa...

Har massor att säga om detta inlägg, men låter bli av den enkla anledningen att det räcker att säga: Karin du är fenomenal! Du pratar ju svenska, det är så enkelt.:)

Lisa sa...

Kom att tänka på när jag hade ont i halsen och åkte till vårdcentralen. Stafettläkaren var skåning och när han inte hittade något frågade han om jag jobbade med barn. Då sa jag nej men att jag hade varit mycket uppe i barn. Eller typ "ja har varit upp´ i mycket barn" Och han fattade inte!!! Han trodde att jag hallucinerade och pratade hittapå-språk. Skåningar...