söndag 16 maj 2010

Än så länge brun och inte röd...


Det är lugnt att ta kort på mig - min solkräm är fotostabil!!!

Ursäkta den dåliga humorn, men jag tyckte ordet lät roligt. Upptäckte det när jag kikade på bruksanvisningen till min LDB Sun Lotion SPF 6 (the cheapest shit). Hade faktiskt inte riktigt koll på ordets innebörd, så var tvungen att slå upp det.

Tydligen är det så att fotostabilitet innebär att krämens skydd mot UV-strålningen inte bryts ner efter ett tag, utan håller... Jag måste nog ha missuppfattat grejjen med solkräm - är det inte det alla ska ha? Nej, tydligen är inte alla solkrämer fotostabila. Så... det är ju en bra investering! "Shit, vad du bränt dig. Har du inte smörjt in dig, eller?" "Jorrå, det har jag. Men jag hade sån solkräm som inte skyddar mot solen..."

Minns ett avsnitt av PLUS där Sverker frågade om det verkligen skulle vara på det viset att för att få det skyddet flaskan påstår, skulle man stryka på ett 0,5mm lager av kräm, dvs fortfarande vara vit. Detta förstår jag dock inte hur det går ihop med förpackningens bruksanvisning där det står att jag behöver bara använda 2msk kräm till hela min kropp. De kanske har skrivit fel och menar egentligen per kroppsdel!

Vidare har jag lärt mig skillnaden på SPF och PPD, men vet tyvärr inte vilket PPD mina krämer har. Eller Fridas heller för den delen (hon kör IKEA, lite dyrare, men roligare förpackningar). Men det verkar vara helt okej, för än så länge går färgen i rätt nyans... ta i trä! Förutom i hårbotten... Där är jag lite karmosinfärgad. Men idag har en vacker sjalett prutats på som ska rädda mitt huvud resten av veckan!
Samma sjal, bara olika ljus.
/K

1 kommentar:

sofie sa...

visst är den rolig! vi hade så kul i turkiet! nu började det vräka ner här och åska och grejer så då kan jag med att vara sjuk.. =)