fredag 19 februari 2010

Rädda världen

Jag har väl aldrig varit ett fan av dessa katastrofhyper. Tycker att allt känns som stora jippon så fort någont exlusivt händer i världen. Men det får människor att bry sig mer än vanligt, och det är väl bra.





Detta är då en remake av Michael Jackssons klassiker.  Personligen föredrar jag orginalet, men tycker denna är väldigt bra också. Mina favoriter är dock Fergies tröja och att Jeff Bridges är med!


Nu är det alltså Haiti som gäller. Självklart innebär en katastrof mer akut behov av hjälp, men jag undrar hur mycket företag och kändisar verkligen bryr sig och hur mycket det utnyttjar det för att få goodwill. Kan man göra två flugor på smällen är väl alltid det bra, men jag gillar inte det här med att ge folk skuldkänslor. Galor för att ge pengar, galor som gör att du sätter dig framför TV'n med lite chips och underhållning, för att du ska känna dig extra skyldig och skänka ännu mer!



Jag är för att ge, men anser att ingen har en skyldighet att ge! När jag blev 18 år började jag på månadsbasis skänka 100kr till Röda Korset. Efter ett tag ringde de och frågade om jag ville höja till 125 kr, vilket jag gjorde. Jag hade råd, det var inte mycket pengar. Nu, med tanke på min situation, arbetslös med minimala inkomset, valde jag att avsluta mitt givande. Min tanke var att så fort min ekonomiska situation stabiliserats ska jag börja ge igen, men fastän det inte är mycket pengar vill jag inte ge just nu. Jag måste se till mig själv innan jag kan se till någon annan. Men som RK har ringt och tjötat på mig! Sist blev jag riktigt förbannad. Minst en gång i månaden har de ringt. Och när jag säger nej till 100 kr/mån, frågor de om 25kr/mån. När jag säger nej till det, frågar de om 500kr engångssumma, 100 kr engångssumma, 25 kr engångssumma?! Det är ju så lite pengar, det har ju alla råd med. Men jag tänker inte ha dåligt samvete! Det är fruktansvärt vad dessa människor har råkat ut för, men jag har ingen skyldighet att hjälpa! Coca Cola Company skänke en miljon dollar till offren i Haiti. En miljon från ett företag som är värderat till "ovärderligt", det är som att skänka 50 öre för dem. Jag har lagt en tjuga i en bössa, försök fan inte att få mig och må dåligt.

Inga kommentarer: