onsdag 19 december 2012

Det här med nidbilder och juldockor

Disney moderniserade sig och gick in 2012.

Därmed uppdaterades en av de äldsta animerade kortfilmen, vilket kommer påverka julafton - eller?

Bland alla statusuppdateringar i sociala medier så ser jag inte bara personer av olika ursprung som reagerat kors och tvärs om detta. Och flera grupper som skapat i protest med att man går in och redigerar och klipper bort i denna fina tradition.

Okej, dockan som skriker "MAMA!" och stämplar sig själv i baken skulle jag reagerat på om hon saknades, men den andra hade jag nog inte märkt var borta, om jag inte fått veta det innan. Precis som jag inte reagerat när tomtarnas julverkstad, och Ferdinand och Musse, Kalle och Långben på husvagnsemester och alla andra klipp blivit kortare och kortare och kortare för varje år. Hallå mensker! Trodde ni att vi ser hela klippen på julafton?

Det känns lite som när folk, 10 år senare, reagerade på att fryst kyckling innehåller 10-20% vatten. Eller hur hemskt det var att folk blev sjuka av influensavaccinet, inte för att alla vaccin fungerar på (ungefär) samma sätt, och gjort i alla år.

Undra om hysterin blivit lika stor om Disney inte sagt att det klippt bort det, utan bara went for it?

Hur Långbens majs blev popcorn
får vi aldrig veta. För våldsamt?
Men men, debatten har i alla fall sett till att common people fått lära sig lite nya ord som "nidbilder" som de kan stoltsera och låta allmänbildade med. Jag blir glad när folk lär sig något nytt, önskar bara folk skulle lära sig tänka själv snart också...

2 kommentarer:

frikadellen sa...

Jag har känt mig rätt illamående över judedockan ett par jular i rad nu. Det har INTE känts bra med den typen av raskariatyrer från 30-talet liksom.
Glad att den tas bort!

Karin sa...

Jag kanske är ignorant, men jag har aldrig riktigt reflekterat över att hon är svart...