lördag 15 september 2012

Det är synd om de som gör fel..?

Stundtals kan jag vara en väldigt osympatiskt människa. Egentligen ser jag mig själv som osympatiskt, men när andra säger naaaw säger neee! När andra säger ooooh, säger jag åh! Sån är jag.

Läste på GP om en kille som målat ut en jobbansökan på muren längs E6an vid Hallandsåsen. Jag stannade till lite grann och kom ihåg att jag faktiskt såg den ansökan i somras och reagerade på att killen var lite korkad som trodde att någon skulle hinna notera telefonnumret när de kör förbi, sen lämnade jag det där. Nu har denna kille som tänkte outside the box but no further than that blivit skadeståndsskyldig för klottersaneringen, och inget jobb har han fått. Kan tänka mig att många tyckte att han var kreativ och nytänkande, vilket är väldigt populärt och efterfrågas starkt idag. Men bevisligen behövs det något bakom pannbenet också - I'm just saying.

Läste även en artikel som jag störde mig, som handlade om ett par som inte fick använda en bild på Pippis Herr Nilsson till sin son dödsannons. Och detta måste de meddela pressen om för det är så hemskt att de inte går med på det. Det kallas upphovsrätt och det är så den fungerar! Fine, just i detta fall kan det kännas kallt, men varför skulle det gå igenom? Tänk vad många som kommer att vilja använda bilderna vid sina dödsannonser, sen kommer folk vilja ha det födelsedagsannonser - and then we've gone haywire! Det är inte hemskt, det är inte kallt. Det är ett företag som äger figuren och bestämmer hur den används och det gäller. Sluta gnäll och fokusera på det viktiga istället. Men nej, vi ska göra företaget till skurken, och tycka synd om de som inte får göra ett undantag i lagen.

Sen tycker jag att dagspressen kan börja välja lite mer kritiskt och inte publicera allt de får reda på.... Men sån är jag!

1 kommentar:

Lennart sa...

Jag åker hemifrån Göteborg till Tyskland tre eller ibland även fyra gånger om året och passerar då alltid Hallandsåsen. Det är en backe jag gillar att gasa lite extra uppför... Ibland stannar jag även till där vid macken, för att tanka och ibland hälla i mig en kopp kaffe där på morgonen. Men den där ansökan har jag missat totalt, fast det kanske beror på att jag kör något för fort? Eller så har jag kanske varit upptagen med att spana efter viktigare saker på vägen.