tisdag 26 april 2011

Think different!

Ibland undrar jag hur tankegångarna kring vissa reklamkampanjer går till. Hur kommer man fram till att just den slogan var den mest lämpade, hur kom man in på det spåret över huvudtaget? Och framför allt - hur kan två helt olika företag komma fram till samma sak?

För någon vecka sedan, när jag var ute i Sisjön och cyklade, såg jag en skylt med en slogan jag kände igen, och med ens kände jag hur magen kurrade till. Till min stora besvikelse var skylten inte från det företaget jag är van vid och skulle jag få ett nice pris, var jag tvungen att gå till bilhandlaren.

Renommésnyltning är det ju kanske lite fråga om, men då det inte riktig är en fråga om konkurrerande företag, så kanske de inte riktigt bryr sig. Kanske är det början till ett samarbete, vad vet jag? Men bra pris gällande ett mål mat och en bil, skiljer sig ganska rejält.
Eller Whopper Orginal?
Så, häromdagen, stötte jag på samma typ av förvirring. Jag var inne på ett apotek, och inte en lågprisbutik, men trots detta började jag nynna på en jingel. 
"Jag heter faktiskt Carl, inte Doc Morris"
Är det en fråga om vem var först och vem blev störst, eller börjar företagen bara få dålig fantasi?

Inga kommentarer: