fredag 22 april 2011

Långfredag

Långfredagen uppmärksammas till minne av Jesu korsfästelse, och jag minns hur mamma har berättat att när hon var ung var alla affärer stängda och det gick inte någon underhållning på TV, för man skulle ju inte vara glad denna dag. Minns även min gamla hemkunskapslärare som på finsk brytning förkunnade att när hon var liten var det extra salt sill till middag, utan vatten till! Och så lite fiskleverolja på det... Min generation har dock tagit vara på namnet "högtid" och gör som alltid - festar! Jag, jag har gjort varken eller idag.

Idag har jag:
  • Diskat en massa
  • Solat på gården och lyssnat när Mölndalsbon spelat gitarr
  • Solat lite mer på gården och läst en bok
  • Solade lite lite till, och spelade spel på mobilen
  • Cyklat till Skatås och som vanligt blivit utklassad i frisbeegolf. Badat lite i bäcken, skippade två hål, men förbättrade min backhand!
  • Tagit en glass i solen
  • Käkat middag på en uteservering, i solen
  • Packat ner mitt i liv i kartonger. Fick dock underbart värdefull hjälp av Mölndalsbon. Och framförallt - han gjorde det utan att sucka, stöna, klaga eller sura. Mycket uppskattat!
Sa jag att det var soligt idag?


Tack för solen, Jesus! Och tack för en andra säsong av Scream Queens. Och ledsen för det där att Du dog, riktig bummer. Men Du gjorde det för våra synder, och det tar jag vara på!

Inga kommentarer: