torsdag 4 oktober 2012

Bland bullar och bång!

Alla de personer som har ett aktivt facebook/twitterkonto eller öppnat en dagstidning (traditionell eller elektronisk) idag har väl knappast missat att det är kanelbullens dag idag. Jag är egentligen inte så mycket för kanelbullar utan skulle välja en vaniljbulle alla dagar i veckan för kanel. Efter att ha konstaterat detta högt, försäkrade min kollega mig om att jag nog inte behövde oroa mig, det kommer nog en vaniljbullens dag snart, eller alternativa smaker på bullars dag.

Sen gick vi till Google...

Av år 2012s 366 dagar har vi tydligen 395 temadagar, några internationella, några mer officiella än andra, och några dubbletter  Under året är det 122 dagar, det vill säga i snitt ca 10 dagar i månaden, som inte är någon temadag, då vi kan bara andas ut och ta en paus.

Att denna värld av anledningar till att fira fanns, var i alla fall jag helt omedveten om. Men tänk vad bra! Nu slipper man komma själv vad man ska göra. Kolla kalendern - och du vet vad du ska ta på dig, vem du ska uppvakta och vad du ska äta!

Här är i alla fall de av årets kvarstående temadagar jag tänker ta i akt att uppmärksamma, och de som redan gått mig förbi men som jag satsar på tills nästa år:

21a jan Kramens dag - Kom igen, det blir inte mysigare är så.
25e jan Halvsnödagen - Hälften av vinterns snö har kommit, och hälften kvar.
2a feb Internationella våtmarksdagen - Vi bor ju i Sverige så...
3e feb Grammatikdagen - som den besserwisser jag är.
6e feb Semikolonets dag; som den besserwisser jag är.
12e feb Darwins födelsedag - naturlig utrensning FTW
24e feb Sverigefinländarnas dag - Kommer ju från Sundsvall så känner en del. Är förövrigt själv en ⅛ finne.
25e feb Grapefruktens dag - för att nyttigare än så blir det inte!

Mer än bara en frukt...
27e feb Internationella isbjörnsdagen - är ju norrlänning...
28e feb Myggholkens dag - är ju norrlänning...
28e feb Internationella musarmsdagen - Vår generations största folksjukdom.
5e mars Cheese Doodle day - Ostkrok vs. Ostbåge: Let the battle begin!
14e mars Pi-dagen - Ska satsa på att lära mig en ny decimal varje år. How I need a drink, alcoholic of course...
17e mars Saint Patricks day - Har lyckats pricka in den två år i rad nu, three's a charm!
27e april World tapir day - för att de är sååå söööta!


Som en genmanipulerad elefant har parat sig med
ett marsvin och gått in i en zebra- sååå söööt!
2a maj Harry potter-dagen - "Where's my father?"
4e maj Star wars dagen"I'm your father?"
11e maj Negerbollens dag - In Sveedeen vi kåll dem viinerbredds
12e maj Internationella fibromyalgidagen - Viktigt på riktigt.
25e maj Handduksdagen - ni som vet att svaret är 42 förstår varför.
25e maj Geek Pride Day - We're here, We're square!
28e maj Internationella krama en musiker-dagen - Få kramas ännu mer!
18e juli Ölets dag - Samma dag som Nelson Mandela men man får väl prioritera!
5e aug International Beer day - Mera öl!
24e aug Årsdagen av Plutos degradering - En sorgens dag...
1a sept Epilepsidagen - Fira med att gå på rejv?
19e sept Messmörets dag - Norrlänning som jag är.
21a sept Internationella Alzheimerdagen - Får inte glömma bort den här dagen...
6e okt Nationella anhörigdagen - Jag är en anhörig, därför finns jag.
13e okt International Suit Up Day - StinsonStyle!
14e okt Räkmackans dag - JAAA!!!
15e okt Internationella beröringsdagen - Mera mys?
15e okt Internationella dagen för att tvätta händerna - Bra efter all beröring...
20e okt Världsdagen för statistik - We're here, We're square...
22a okt INTERNATIONELLA CAPS LOCK-DAGEN - Tänker inte fira, utan demonstrera för att avskaffa.
31a okt Grannens dag - Hur kul kan man inte ha med den här dagen?!
11e nov Chokladens dag - Måste jag verkligen förklara?
19e nov Internationella mansdagen - För att ett mer jämlikt samhälle är något jag stöttar!
19e nov Internationella toalettdagen - För att de infaller samma dag som internationella mansdagen. Fira genom att låta toalettsitsen vara uppfälld!
3e dec Drink A Beer Day - EN TILL!
4e dec Armbandsklockans dag - Kan köpa en till...
21a dec Domedagen - Jobbigt om man missar...

Jag funderar även på att ta någon av de 122 dagarna som finns kvar och införa Apelsinchokladens dag samt Dagen mot Särskrivningar - det är en av våra större folksjukdomar som inte får tillräckligt uppmärksamhet och som allmänheten bör upplysas om.

Vilken dag tänker du fira?
Se hela listan
här.

Inga kommentarer: