tisdag 2 december 2008

En kvinnodominerande värld...?

Sitter här igen och ska plugga, men av någon anledning är det då jag är som bäst på att blogga... Tjuvlyssnar lite på människorna runt omkring mig och blir riktigt rädd.

Två killar fnissar till när de ser att jag kollar min facebook. Men jag hör ändå hur det blev deras samtalsämne för de kommande tio minuterna, och de kan ALLA funktioner, eller addons eller vad det heter. Två andra killar går förbi och har en livlig och intressant diskussion om hur ett företag inom consulting kan öka sin attraktivitet. Det lät intressant, jag önskade att jag fick höra mer. Lite bredvid mig sitter en grupp om tre killar och tjej... Tjejen är rätt tyst och killarna pratar om arbetet de sitter med. Om hur de bäst ska tillämpa modellen som gästföreläsaren tog upp och hur de kan använda JIT inkorporerat i IT och så vidare... och tjejen är tyst... Det är synd, hon borde ju kunna lika mycket, hon går ju samma kurs. Två tjejer går förbi och pratar om... festen i helgen. Tre tjejer till från andra hållet... samtalsämne: kläder. Lite längre bort hör jag; "Jag hatar Britney Spears, men det va väldigt intressant så jag ville se programmet" återföljt av någon löjlig imitation av Brittan som gnäller på något.

För ett par veckor sedan satt jag i biblioteket här på Handelshögskolan i Göteborg. En något välansedd skola som ska tyda på välutbildade elever med stora karriärsmöjligheter framför sig. Fick en dålig plats nära trappan där alla går för att prata i mobilen. Så, jag tjuvlyssnade. Det visade sig tydliga skillnader mellan tjejers och killars samtalsämnen i telefonen. Killarna pratade jobb, antingen sitt nuvarande eller något de sökt. De pratade sport, men ur en ekonomisk synvinkel. De diskuterade ekonomiska teorier och modeller. Projektarbeten och uppsatser. När detta väl blev ett samtalsämne för tjejerna i telefonen var det mest för att klaga på sin handledare. Annars var det om den där killen de träffat ett tag nu som var sååå rolig när han sa si och så. Eller om en jacka de sett på stan som de funderar på att köpa, eller vad de skulle ha på sig i helgen.

Nu kan detta givetvis ifrågasättas Det kanske var en slump att jag just fick höra de där killarna och de där tjejerna. Men under tio timmar hinner man höra rätt många människor. Sen behöver det inte vara att smink, kläder och kärlek är mer tjejernas värld än killars, bara att killar har mer disciplin att hålla skola på skola och det andra där hemma. Men det stöder egentligen det hemska som jag vill implementera som tanke i era huvuden:

Kvinnor har det sämre i karriären - och kanske är det vårt eget fel?

Det har gjort studier, som jag såklart inte minns vart jag har läst dem, om hur tjejer och killar läser jobbannonser. Tjejer läser listan på kriterier som önskas hos den anställde. "Det där kan jag nog, det där kan jag lära mig. Det där kan jag inte, och inte det heller - nej, jag söker inte jobbet". Killar läser rubriken och vad jobbet går ut på, låter de intressant så söker de det - bara så där!

Självklart kan jag hålla med om att i många fall blir tjejer/kvinnor motarbetade i arbetslivet. Vi får inte samma möjligheter eftersom 60 % av alla chefer heter Göran och vare sig de vill eller inte har gamla värderingar. Men ett allt för feministisk angreppsätt kanske då kan vara skrämmande. Det handlar inte om att vara på en högre nivå än killarna, utan bara på samma. Och för att kunna kräva det, måste vi kanske börja bete oss därefter.

Hade en diskussion med en bekant för ett tag sen, och det verkar nästan som att killar har lättare för att vara allmänbildade och mer fokuserade. Undrar varför...

Inga kommentarer: