fredag 16 december 2011

Ett enkelt knep

Jag har flera gånger sagt och jag kan säga det igen. Finns inget media som är helt objektivt. På senaste tiden har jag till och med börjat kunna syna vissa knep som tas till.

Ett exempel är allt detta skriverier om stormvarningar. Okej, nu var det storm i Västra Götaland/Skånde häromsistens, men i resten av Sverige var det lite småblåsigt. Och "snöstormen", det var snöblandat regn i en halv dag. Men jag tror att nyheterna har ett samarbete med kollektivtrafiken för att förbättra deras anseende. Är det småblåsigt och lite regn och kollektivtrafiken havererar, då är det pinsamt, irreterande och aaarrgh, men är det storm - ja, då är det förståligt.

Tillika läste jag i en gratistidning häromdagen om hur mycket alkohol som Systembolaget spiller bort varje år. De är reklamerade varor som de inte kan göra så mycket med, men oj vilket stort utropstecken det var på det hela ändå. Usch!!!

Idag. Idag skriver samma gratistidning om hur duktiga Systembolaget är som nu ska ta hand om all alkohol och göra biogas av det. Wow va bra!

Känns som att de skrev den andra artikeln samtidigt som den första, men bara höll lite på den för att folk skulle kunna gå och diskutera det hela först. Hade allting publicerats samtidigt hade man inte blivit lika positiv inställd. Ett enkel mindcontrol-trick.

Tänk på det när ni läser/ser på nyheterna.

Inga kommentarer: